Sunday 9 April 2017

Böcker i Mars



1). Hitomi av Kim Thúy (Novell ur novellsamlingen "Grannar")
En kort berättelse om strävan efter det perfekta livet trots att ens undermedvetna/själ/hjärta vill något annat. Om längtan, önskan och att älska.

2). The Man in the Maze av Robert Silverberg
Inte alls min typ av bok men som jag på uppdrag lyssnade på ändå då vi skulle diskutera den i min läsgrupp på jobbet.

3). Överenskommelser av Simona Ahrnstedt
Detta är kanske min första riktiga Romance-bok. Jag ville hela tiden veta vad som skulle hända sen men samtidigt var jag frustrerade över alla små hinder i berättelsen, jag kom på mig själv med att tänka "Men kom igen!". Men såhär i efterhand så tycker jag ändå att det var en fin kärlekshistoria med många tankeställare.

4). Florence Stephens förlorade värld av Lena Ebervall och Per E. Samelson
Det här är en bok som jag verkligen var nyfiken på då den inspirerats från verkligheten men det blev lite väl många namn som gjorde att det blev lite rörigt, för mig, att hänga med.

5). Diabolic av S. J Kincaid
Jag har svårt för rena science ficton böcker men detta är bra. Huvudkaraktären Nemesis är så sjukt cool och intressant att följa. Jag hoppas att det kommer en fortsättning.

6). Golden boy av Abigail Tarttelin
Åh Max! Jag älskar denna fantastiska karaktär Max. Den här boken är så bra! Detta är verkligen en bok som berör och som får en att tänka till. Det är så viktigt att vi aldrig glömmer hur viktigt det är att få vara den man är och att olika inte behöver vara läskigt eller konstigt. Läs denna!

7). Love Warrior av Glennon Doyle Melton 

Självaste Oprah rekommenderade den här boken och då var jag verkligen tvungen att läsa den. Glennon öppnar dörrar som många av oss håller stängda. Under tiden som jag läste boken nickade jag hela tiden med, väldigt skrämmande. Denna bok gick rakt in i hjärtat på mig!

8). Fattigfällan av Charlotta von Zweigbergk

Den här boken ... wow. Jag blir så arg och ledsen. Det kanske läskigaste med den här boken är att den skulle kunna vara mångas biografi här i Sverige. Vårt samhällssystem sviker många människor som hela sitt liv har arbetat hårt. Muminjävlar. Läs eller lyssna på den här!

9). How to be parisian av Anne Berest, Audrey Diwan, Caroline de Maigret och Sophie Mas
Om du vill skratta och lära dig något om parisiska kvinnor så bör du lyssna på (eller läsa) denna underhållande lilla bok. Den parisiska kvinnan är varken för eller emot, varken på eller av. Hon är allt lite av båda eller inte något alls. Du förstår när du tagit del av den här boken haha!

10). Bridget Jones - The edge of reason av Helen Fielding

Jag måste säga att jag föredrar filmen över boken den här gången. Boken i sig är helt okej, den är underhållande men filmen (tycker jag) är mycket bättre om du frågar mig.

OBS! Förra månaden lyssnade jag också på: 
Sockerbomben 3.0 av Bitten Jonsson och Pia Nordström
Jag har inte en beroende-själ eller beroende-personlighet men många omkring mig har det och därför blev jag nyfiken på den här boken. Trots att boken heter "Sockerbomben 3.0" så berör boken beroenden i största allmänhet. Väldigt intressant.


No comments:

Post a Comment