Thursday 4 May 2017

Böcker i April



1). Lögnernas träd av Frances Hardinge

En väldigt intressant plot måste jag säga. Jag kunde inte sluta när jag väl börjat lyssna på denna bok, jag ville verkligen veta hur den skulle sluta och vad som var så speciellt med trädet. Jag var också nyfiken på om detta skulle luta mer åt fantasy eller inte. Jag gillar verkligen detta, välskriven.

2). Bettys värld av Marie-Louise Marc
Det här är en vårig, mysig och hoppfull feelgood-roman med en lättsam och härlig ton! Det är ganska kittlande att få ta del av Bettys pulserande (och ibland glamourösa) värld blandat med vardagens alla charmiga (och ibland alldagliga) detaljer. 

3). Konsten att vara Caroline av Peter Barlach
Feelgood! Denna passar dig som gillar Rosengädda-serien av Emma Hamberg. Det är inte en lantlig miljö men karaktärerna är intressanta och ger dig den rätta stämningen. Det blir ganska korvigt där ett tag och man förstår inte hur det hela ska lösa sig (för i feelgood-romaner SKA det lösa sig) ... men på något lurigt vis blir det hela ganska bra.

4). Vårjakt i Rosengädda av Emma Hamberg
Jag älskar Rosengädda-serien! Den mysiga och lantliga miljön, de tokiga och härliga karaktärerna. Språket! Detta är feelgood när den är som bäst! Den fjärde boken i serien kommer snart och sedan får vi se om det blir några fler av just denna bokserie – jag HOPPAS (åh som jag HOPPAS) att det blir fler böcker om Tessan, geten Bella och övriga gänget!

5). Potatisrevolutionen och kvinnoupploppet på Södermalm 1917 av Håkan Blomqvist
Ibland är det bra att läsa böcker som lär oss något om varför saker och ting fungerar som det gör idag. För hundra år sedan krävde hundratals människor på Stockholms gator bättre levnadsvillkor, demokratiska rättigheter och kortare arbetsdagar. Och det är tack vare alla dessa människor som vi har allmän rösträtt idag samt 8-timmars långa arbetsdagar. Tack!

6). Beautiful av Katie Piper
Jag har följt denna kvinna i flera år. Jag har sett dokumentären "My Beautiful Face" där man får följa hennes väg tillbaka från mörkret. I denna bok får man bakgrundshistorien men man får även veta vad som hände efter den hemska attacken som Katie överlevde. Hon är en krigare och det gör så ont att någon skadat henne så grymt. Det värsta är ... att det finns så många kvinnor i världen som blivit utsatta för samma sak – och kvinnor som fortfarande utsätts för syra-attacker.

7). Brave av Adele Bellis
Adele blev också attackerad med syra på nästan samma sätt som Katie Piper. Svartsjuka är så vidrigt och kan få en människa att förvandlas till det hemskaste av monstren. Det är en ära att få se starka kvinnor som Adele och Katie ge kvinnor i våld en röst.

8). The Cows av Dawn O'Porter
Den här boken handlar om tre kvinnor med helt klart olika vardagar – en är ensamstående med en dotter och gör dokumentärfilmer, en annan är toppbloggare och en tredje arbetar som assistent samt försöker desperat hitta sin plats i livet. Det blir stundtals roligt, stundtals allvarligt men väldigt ofta får man möjligheten att utvärdera sina egna fördomar och tankar. MYCKET bra bok!

No comments:

Post a Comment