Friday 13 September 2019

Supergod Vegansk Svampstroganoff


Här är ett smarrigt recept på vegansk svampstroganoff som jag har gjort några gånger. Jag inspireras av Ela Vegan, hennes recept finner ni här. Däremot följde jag inte receptet slaviskt, jag utesluter några ingredienser och lägger till andra beroende på vad jag har hemma. Nedanför finner ni dagens variant.

Beroende på hur mycket man äter ... den här gången räckte maten till 3-3 1/2 portioner.

Ingredienser: 
 1 gul lök (hackad)
 3 vitlöksklyftor (hackad)
 300-400 g champinjoner (skivad)
 1-2 msk sojasås
 180 ml vatten
 180 ml havremjölk
 3-4 tsk kokosmjölk
 2-3 msk majsmjöl
 1-2 msk näringsjäst
 Krydda med vitlökspulver, paprikapulver, chiliflingor, salt och peppar.
 Basmatiris för 3 personer
+ en skvätt olivolja att steka i. 

Gör såhär:
1). Bry löken i olivolja och tillsätt sedan vitlöken.
2). Addera svampen och låt stekas i ca 5 minuter.
3). Addera vatten, sojasås, näringsjäst och kryddorna efter egen smak.
4). Blanda havremjölken och majsmjölen i en skål. Häll i stekpannan.
5). Klicka i kokosmjölken. Låt koka upp några minuter.
6). Servera med basmatiris.

Voila! Supergott!


Och ... på tal om något annat, nu kan vi äntligen ha balkongdörren öppen då det börjar bli varmare ute. Det doftar friskt någonstans i matoset och fåglarnas kvitter får det att pirra under huden, snart är sommaren här. Som jag längtar!

No comments:

Post a Comment