Monday 13 March 2017

Böcker i Februari


1). Ibland mår jag inte så bra av Therese Lindgren
Det har blivit vanligt att unga människor går in i väggen, är utmattade och går in i en depression. Kraven på oss människor har blivit orimligt höga, kraven från samhället och kraven från oss själva. Therese Lindgren berättar ärligt och öppet om sitt eget mående, väldigt bra skrivet måste jag säga. Det är inte svårt att förstå det Therese tar upp och många tecken är farligt lätta att känna igen. Detta är en bra påminnelse att också tänka på vad som är viktigast och att vi endast är människor.

Vi behöver inte sträva efter perfektion för det finns inte, vad sägs som att sträva efter att mår bra ... på insidan?

2). Harry Potter and the Chamber of Secrets av J. K. Rowling
Denna älskade trollkarlsvärld som jag aldrig vill skiljas från. I flera år har jag älskat J. K. Rowlings värld av magiska väsen och aldrig vill jag skiljas från den. Bok två är magiskt inläst av Stephen Fry och jag ska snart ge mig på bok tre.

3). Stormvinge av Oskar Källner
En spännande och underhållande bok för de som älskar hästar framförallt. Jag skulle kalla detta en barnbok eller ett äventyr som familjen kan lyssna på tillsammans.

4). Självkänsla nu! av Mia Törnblom
Det där med att må bra på insidan går att prata om ur tusentals perspektiv. Att ha bra självförtroende är inte detsamma som att ha en bra självkänsla. Självförtroende fokuserar på "Jag kan klara av det där" medan självkänslan handlar om att "Jag är värd det där". Viktigt och nyttigt, dessutom inspirerar Mia Törnblom med sina egna erfarenheter.

5). Brev till en nybliven förälder av Chimamanda Ngozi Adiche
Det här är en bok som jag bara tycker att ALLA ska läsa. Det är inte lätt att uppfostra barn jämstält och det finns ingen direkt manual på hur det ska gå till. Dessutom är varje barn unikt. Men vi kan ta små råd lite här och där ... många bra råd finner du i denna lilla pärla!

6). The 5 Love Languages av Gary Chapman
OCH DEN HÄR BÖR VERKLIGEN ALLA LYSSNA PÅ ELLER LÄSA. Många relationer hamnar i kläm när två människor inte pratar samma kärleksspråk eller har någon förståelse för varandras olika kärleksspråk. Detta var verkligen en ögon- och öronöppnare för mig. Jag stötte för första gången på de fem kärleksspråken under en workshop/seminarium för inte så länge sedan, läs mer här!


No comments:

Post a Comment