Saturday 4 February 2017

Böcker i Januari


Det kanske är lite sent med just detta inlägg men så får det bli. Under januari tog jag mig igenom 9 böcker. En väldigt bra bokmånad får jag lov att säga, de flesta blev i ljudboksformat – en av orsakerna till att det alltså blev så många böcker faktiskt.

1). Bridget Jones's Diary av Helen Fielding
Älskar Bridget Jones! Filmerna ligger mig väldigt kärt och jag kan se dem ett par gånger om året. Nu har jag gett mig på böckerna och de skiljer sig en del från filmerna men väldigt underhållande ändå.

2). Det sällsamma fallet Benjamin Button av F. Scott Fitzgerald
Om du vill ha en kort, underlig och underhållande berättelse så rekommenderar jag berättelsen om Benjamin Button. För några år sedan såg jag filmen som var minst lika bra.

3). Dagbok från ditt försvinnande av Malin Lagerlöf
Ont i hjärtat gjorde det när jag var klar med den här boken. Malins man försvann en dag och hennes värld vändes upp och ner. Troligtvis ramlade han i vattnet och dog, någon kropp hittades däremot aldrig. I boken får vi veta hur Malin går igenom tiden efter sin makes försvinnande och hur hon tillsammans med deras barn försöker hitta en ny verklighet att leva i. Mycket gripande och om du får chansen, läs eller lyssna på denna!

4). Vägen till din första miljon av Tobias Schildfat
Mycket intressant! Vi får inte bara träffa de kända systrarna Spara och Slösa utan även lillasyster Investera. Jag själv har aldrig varit intresserad av pengar, investeringar och siffror i störa allmänhet just för att jag inte förstår mig på sådant. Mitt huvud är mer kreativt lagd än matematiskt, om ni förstår vad jag menar. Den här boken var däremot mycket intressant och lättsam även om det fortfarande är en del saker jag inte förstår. Jag ger inte upp, en dag lossnar det.

5). Luridiumtjuven av Bobbie Peers
Wow! Detta gillar jag. En ungdomsbok som är en blandning av Harry Potter, Da vinci koden och serien om Percy Jackson. Jag tror att många 12-åringar och uppåt skulle kunna uppskatta den här romanen. Jag själv älskar barn- och ungdomsböcker. More!

6). Död tills mörkret faller av Charlaine Harris
Hade jag vetat att detta var en roman som faller in under genren "Bit-lit" som ska vara någon form av mix mellan chiclit och vampyr/fantasy hade jag nog kunnat gillar denna bok litegrann. Nu gick jag helt in i detta och tänkte att det skulle vara mer som Twilight eller Vampire diaries men det var det inte. Jag klarar inte av att det blir så teatraliskt. Uscha. Jag såg de första avsnitten av True blood-serien på tv för några år sedan och minns att jag inte gillade den heller. Detta var helt enkelt inte my cup of tea.

7). Störst av allt av Malin Persson Giolito
Detta är en rättegångsroman som lika gärna skulle kunna vara direkt dragen ur dagens samhälle. Läskigt och obehagligt men samtidigt intressant och välskriven. Denna bok MÅSTE du läsa!

8). Harry Potter and the Philosopher's stone av J. K. Rowling
Jag ÄLSKAR Harry Potter och har växt upp med den här magiska sagan. Trots att jag har alla böcker på svenska och har sett filmerna tusentals gånger så har jag aldrig läst böckerna – I know, katastrof! Så nu lyssnar jag faktiskt på de engelska ljudböcker med Stephen Fry som inläsare och är mäkta hypnotiserad. Första avklarad!

9). Food Pharmacy av Lina Nertby Aurell och Mia Clase
Den här boken lyssnade jag på som ljudbok och när jag var klar beställde jag den fysiska boken. För mig var detta verkligen en ögonöppnare och jag insåg snabbt att jag verkligen inte äter tillräckligt med grönsaker eller frukt. När jag flyttar (mindre än en månad) ska jag passa på att införa lite nya rutiner. Mer antiinflammatoriska produkter!

No comments:

Post a Comment