Monday 16 September 2019

Det där med motivation ...


Det är måndag och jag ville inte gå upp när alarmet gick på mobilen imorse. Jag drog mig kvar i sängen ganska länge innan jag tvingade upp kroppen och började att arbeta. Tänk vilken tur att jag kan arbeta hemifrån som projektledare och grafisk designer.

Jag har egna projekt som jag önskar att jag hade mer motivation till att ta tag i men av någon anledning orkar jag inte. Är jag för lat? Vill jag inte tillräckligt mycket? Vad är problemet? Jag tror att många lätt hamnar i denna bubbla och inte riktigt vet hur man ska ta sig ut. Vad gör jag? Jo ... jag knackar på hos min gode vän Google.

"Unmotivated to do what I love"

En av sakerna som ploppar upp handlar om att finna vad du är rädd för. Varför avslutar du inte något av dina projekt, vad är du rädd för att ska hända? Jag funderar ... att jag lägger ner tid på något som aldrig kommer att lämna ytterdörren? Att det inte är någon som väntar på att jag ska bli klar mer än jag själv (Michelle! Hallå! DU är ju någon!)? Jag fortsätter söka och finner påståenden som menar att man bör sätta små deadlines för sig själv. Detta är något som jag har tänkt på tidigare, i mitt dagliga arbete går det finfint att följa deadlines ... privat verkar jag inte prioritera mig själv eller mina egna projekt lika högt. Mer information och tips ploppar fram där det står att man ska bryta ner stora projekt till mindre delar så att det inte känns som att man måste klara av allt på en dag. Jag funderar och nickar sedan instämmande.

Nätet är fullt med människor som varit med om det jag går igenom nu och de har alla sina bästa tips på hur man ska ta sig vidare. "Var snäll mot dig själv", "Kämpa hårt för vad du vill ha", "Gå upp tidigt på morgonen och kläm in en extra timme", "Behandla dina egna projekt som om du arbetade för en viktig chef eller kund" och så vidare.

Bara att läsa runt vad andra tycker att man ska göra har gjort mig några procent mer motiverad. Jag tror att jag ska börja med att bryta ner ett av mina projekt och sedan sätta lite deadlines ... önska mig lycka till.

No comments:

Post a Comment