Tuesday 3 January 2017

5 tips – Minska morgonstressen!


Det är många som stressar på morgonen och låter stresskänslan smeta över sig på resten av dagen. Jag vet att en del behöver stressen, de menar att de får mer gjort då. Själv så behöver jag få ta min tid på morgonen. Stressiga morgnar pajar hela min dag, så om du är som mig har jag några tips på hur du kan skrota de där stressmorgnarna och få en bättre start på dagen.

 Planera och förbered kvällen innan
Ta fram kläderna du tänker ha på dig dagen efter, förbered gärna kaffemaskinen så att det bara är att trycka på knappen när du vaknar och se till att du vet var busskort, bilnyckel, hemnycklar med mera är innan du släcker lampan. Om du börjar riktigt tidigt så kan du även förbereda frukosten så att du kan äta det på vägen till jobb/skola.

 Ha koll på dagens schema
Detta kan du även göra dagen innan och det är att kolla schemat för morgondagen. Om du vet vad som händer på jobbet/skolan/eventet (eller vad det nu kan vara) så kan du förbereda dig mentalt.

Sätt alarmet på en RIMLIG tid
Många ställer klockan ungefär 30 minuter innan de ska gå ut genom ytterdörren. För mig fungerar inte det. Jag sminkar mig ... och bara det tar 10-15 minuter, sedan vill jag ha frukost annars mår jag illa på tunnelbanan och dessutom har jag en känslig mage så jag har hellre extra tid på morgonen än för lite. För mig ringer klockan 1 timme innan jag ska gå hemifrån. Detta är givetvis olika för alla men se till att du är snäll mot dig själv och sätter alarmet på en rimlig tid, räkna ut hur mycket tid du behöver.

Snooza INTE
Jag vet, jag vet ... man tycker att de där extra minuterna som man får sova är guld men det finns till och med sömnexperter som påstår att snoozandet förstör kvalitén på din sömn. Så tvinga upp dig! Jag är själv en zombie tills jag fått gå på toaletten, skvätta vatten på ansiktet, sminka mig och ta min första klunk kaffe. Men efter ett tag så börjar du göra allt det där automatiskt, det enda jobbiga är just att ta sig ur sängen.

 När du är på väg
Lyssna på musik eller en ljudbok när du väl är på väg till din destination. Om du kan eller vill så kan du läsa en bok eller bloggar. Varför inte kika lite på inspirerande bilder på Pinterest? Det är alltid bra att göra något avslappnande eller underhållande innan det är dags för jobb eller andra måsten.

Bonustips

Andningsövningar
Jag vet, för den som inte är van eller som inte har testat detta så kan detta låta lite konstigt men det fungerar. Ta fem minuter och bara andas. Dra in ett djupt andetag så långsamt du kan och andas sedan ut lika långsamt. Upprepa!

Yoga/joggingtur/promenad
Om du har tid eller om du är ledig så rekommenderar jag att röra lite på sig, antingen innan eller efter frukosten. Då mår kroppen extra bra och hjärnan likaså.



2 comments: